Cara Tajamkan Gunting

Ahad, 15 Disember 2013

Assalamualaikum dan hai semua!

Apa aktiviti hujung minggu anda kali ni?
Saya dan Aariz hanya duduk di rumah memandangkan batuk dan selesema Aariz masih belum sembuh lagi.
Proses 'steaming dan tepuk percussion' wajib dilakukan 3 kali sehari dan Aariz mesti dikuarantin sehingga betul-betul sembuh. Tiada aktiviti di luar rumah dan melibatkan kawasan yang ramai orang buat masa ini.

Lazimnya, apa yang anda buat kalau gunting dah tumpul? 
Kalau dulu, saya akan beli gunting yang baru. Tapi lepas dapat tips daripada Emak saya, barulah saya tahu betapa saya dah membazir duit sebab asyik beli yang baru je kan. 

Waktu nak buat DIY ringsling kedua Aariz hari tu baru saya perasan yang gunting saya dah tumpul sebab lazimnya gunting tu saya gunakan untuk menggunting kertas atau benang je. Kali ni nak gunting kain, memang 'tak makan' kain langsung! Emak pesan, gunting kain tak boleh guna untuk gunting kertas, begitulah sebaliknya sebab masalah ketumpulan ini lah.

Anda nak tahu cara untuk tajamkan gunting? Jom saya kongsikan.

Bahan-bahan yang diperlukan :
  • Gunting anda yang tumpul.
  • 1 botol kaca (Tak kisah botol kicap/sos/sos tiram dan sebagainya)
  • Kain atau kertas yang anda nak gunting (Sekadar untuk pastikan tahap ketajaman gunting)
Caranya mudah saja, asah gunting pada leher botol kaca tersebut. Buat seperti anda ingin menggunting leher botol berulangkali sehingga anda yakin dan berpuas hati dengan ketajaman gunting anda ya. Jangan risau, botol takkan tercalar dek kerana asahan kita. 

Cara tajamkan gunting yang tumpul Cara menajamkan gunting yang tumpul

Teknik ini juga diakui berkesan oleh sahabat saya yang merupakan seorang tukang jahit. Hehehe..
Lepas ni, tak perlu lagi beli gunting baru ya. Selamat mencuba!

Teks dan Foto : Nadia Bakar

 

Nadia Bakar© - Perfume Original Branded Copyright © 2013