Halau Nyamuk Tanpa Ubat Nyamuk

Rabu, 16 Oktober 2013

Assalamualaikum..

Suatu ketika pernah viral di FB tentang teknik halau nyamuk secara alami. Tapi waktu tu saya skeptikal jugak nak cuba sebab dah terbiasa kalau nak halau nyamuk mesti kena spray 1 rumah kan? Tak pun guna yang letrik punya. Tapi bila dah ada Aariz ni, banyak benda yang saya fikir sebab bimbang akan memudaratkan kesihatan dia kan.

So teknik secara alami ni hanya guna dua bahan yang tidak bersifat kimia, yang memang ade kat dapur rumah kita pun : Limau nipis & bunga cengkih!

Pertama kali mencuba, saya hanya gunakan sebiji limau nipis yang dibelah dua. Diletakkan di atas 1 piring. Letak kat tempat yang memang nyamuk dok suka melepak. Memang CONFIRM nyamuk tak lepak situ dah. Jumlah limau nipis tu bergantung pada keinginan sebab ada jugak yang letak 6 potong limau nipis (3 biji) dalam 1 piring.

1. Limau Nipis
2. Bunga Cengkih secukup rasa
3. Pisau (semestinya! nak potong kan...)

Kalau letak banyak limau nipis, boleh tahan sehingga dua tiga hari sebelum semua limau mengering. Boleh jugak gantikan limau nipis dengan lemon. Besar sikit dan lambat sikit nak kering kan?

Ada jugak yang gunakan kulit limau sebagai bahan penghalau nyamuk dan memang berkesan. Jadi, limau yang korang makan tu boleh lah simpan dan cuba teknik ni ya!

Lemon

Kulit Limau

Teknik alami sebegini bukan saja murah, mudah dan semestinya selamat tanpa bahan kimia. :)

Tak rugi mencuba kan?

 

Nadia Bakar© - Hidup Lebih Mudah Dengan EO Copyright © 2013