Misteri Ludahan Syaiton!

Isnin, 19 Ogos 2013

Assalamualaikum dan hai semua!

Banyak cerita nak ditaip tentang Hari Raya Aidilfitri tahun ni. Ada yang best dan ada yang kurang best. Hahaha. Salah satu yang kurang best ialah saya terkena ludahan syaitan! Ape ke hei nye kena ludah syaiton pulak ni? Hahaha. Kalau fikir logik, syaiton mana pulak terlepas waktu Ramadhan kan? Tapi itu lah antara nama yang orang melayu kita panggil. Ludahan Syaitooonnnn!! (Sengaja sebut over di situ.)

Ludahan syaiton ni atau nama lainnya gegata, kelopak garam, lapar garam, dalam Bahasa Inggerisnya Hives atau Urticaria ialah gatal-gatal pada kulit secara tiba-tiba yang membentuk bengkak kemerah-merahan dengan bentuk yang pelbagai saiz. Ini disebabkan oleh elergik atau sebab-sebab lain seperti alah pada makanan, habuk, ubat-ubatan, makanan laut atau terdedah kepada cahaya matahari. Adakalanya hampir mustahil jugak nak tahu apa punca terjadinya gegata ni. Mana tidaknya, tiba-tiba rasa gatal yang amat sangat di peha dan lengan. Bersungguh-sungguh garu, beberapa saat lepas tu naiklah merah-merah bercorak-corak bagai. Memang meremang bulu roma saya waktu tu tengok dah macam berbintat-bintat beso pulak kat kulit kan? Lagi beso dari bintat kena gigit nyamuk! Maunya tak panik kan? 

Sumber : Google
Tapi tahan hati, pujuk hati kata takpe kejap-kejap lagi baiklah ni.
Memang malam dah nampak bintat-bintat semakin berkurang dah. Lega Alhamdulillah.
Tapi, pukul 2.30pagi saya bangun, rasa panas badan dan gatal-gatal. Terus mandi. Bersiram lama-lama di bawah shower sambil berdoa semoga hilang rasa pedih, panas dan gatal-gatal tu.

Gegata ni berlarutan sampai lah hari nak balik kampung. Atas nasihat kawan-kawan yang pernah mengalami masalah macam ni, saya terus pergi Guardian beli Alovera Gel untuk kurangkan rasa panas dan gatal tu.
Saya beli cap PALMER'S itu. :)
Bila balik rumah baru saya mandi dengan oat (Oat Bath). Alhamdulillah Alo Vera Gel memang dapat bantu kurangkan rasa panas dan gatal. Bila rasa gatal merenyam je, saya terus sapu Alo Vera Gel sebab nak elakkan daripada tangan ni gatal nak menggaru-garu. Memang lah sedap menggarunya, tapi lepas tu, bertompok-tompok lah kulit! Saya sendiri tak perasan bila gegata ni hilang sebab tiba-tiba je dah hilang lepas mandi oat sekali hari tu. Bila dah jadi macam ni, kena lah makan VCO 4-5kali sehari untuk bantu tingkatkan sistem pertahanan badan. :) Alhamdulillah saya dah sembuh sepenuhnya. Tapi masih misteri lagi kejadian ni, tak tahu macam mana boleh dapat Ludahan Syaitoooonnn ni. Jenuh nak recall balik apa puncanya, apa-apa pun saya anggap ini dugaan ALLAH untuk saya syukuri nikmat sihat pemberianNYA. :)


 

Nadia Bakar© - Perfume Original Branded Copyright © 2013