Marhaban Ya Ramadhan...

Isnin, 8 Julai 2013


Assalamualaikumm dan hai semua!

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

In shaa Allah 10 Julai 2013 (Rabu) ini kita akan sama-sama mengerjakan ibadah puasa. Ya. Ramadhan datang lagi. Bulan untuk semua umat Islam kembali lagi. Bulan yang diciptakan khas oleh ALLAH untuk hambaNYA yang disayangi.

Entah kenapa, Ramadhan kali ini, saya dapat rasa getar di hati. Terlalu 'touching' bila mengenangkan Ramadhan yang bakal tiba dua hari lagi. Semoga saya dan kalian dapat melengkapi ibadah yang mulia ini dengan sebaik-baik niat dan tertibnya.

Waktu perhimpunan pagi tadi, boss besar syarikat mengingatkan kami semua supaya bersyukur pada ALLAH jika masih diberikan kesempatan untuk sama-sama merasai kehadiran Ramadhan kerana ada juga insan yang mungkin tidak sempat untuk menyambut kehadiran Ramadhan yang penuh barokah ini kan?

Serta-merta saya teringatkan seorang rakan yang meninggal pada bulan Ramadhan. Kalau tak silap, dia meninggal 5 hari bermulanya Ramadhan. Meninggal dalam tidur selepas sahur. Sewaktu emak arwah nak kejutkan arwah untuk solat Subuh, waktu itu lah baru mereka sekeluarga perasan, arwah sudah tiada. Dia seusia dengan saya dan masih belum menikah. Tapi saya masih terngiang-ngiang dalam lingkungan 2minggu sebelum berpuasa, arwah ada chat dengan saya di Facebook. Waktu tu cara boraknya pun lain sangat. "Aku ni tak tahu la sempat ke tidak menikah.." dan lebih mengejutkan, sebelum arwah pergi, dia sempat letak display picture gambar dia berserban dan berjubah putih. (FYI, arwah seorang budak tahfiz). Padahal, sebelum-sebelum tu, dia asyik letak display picture pakai baju melayu je.. Semoga roh arwah dicucuri rahmat yang Esa. Amiiin..

Saya doakan semoga Ramadhan kali ini ALLAH bagi kekuatan mental, fizikal dan rohani kepada kita semua untuk bersungguh-sungguh beribadah kepada ALLAH dan berlanjutan istiqamahnya sehingga selepas Ramadhan nanti, In shaa Allah. Semoga Ramadhan kali ini kita dapat mendidik nafsu kita ke arah yang lebih baik. Jauh lebih baik daripada sebelum-sebelum ini. Tiada apa yang mustahil kerana ilmu, taufik dan hidayah itu memang milik ALLAH semata-mata. Jika ALLAH mengizinkannya, pasti ilmu, taufik dan hidayah itu akan diberikan kepada kita kan? Yang penting kita berusaha untuk memperbaiki kualiti puasa dan ibadah kita di samping terus berdoa pada ALLAH semoga ALLAH pelihara kita dan mengizinkan kita untuk menjadi seorang manusia yang lebih baik. Andaikata ajal kita sudah sampai kelak, semoga ALLAH akan matikan kita dalam keimanan kepadaNYA. Amiiiin..


 

Nadia Bakar© - Perfume Original Branded Copyright © 2013