Kisah Petang 11 Ramadhan

Isnin, 22 Julai 2013

Assalamualaikum dan hai semua!

Petang Sabtu yang lepas memang petang yang sangat mendebarkan dan agak menakutkan untuk saya dan DH. Sampai ke hari ini masih lagi terasa trauma!

Cadangnya nak berbuka puasa dengan mak mertua dan adik ipar di Setia City Mall, tapi sekitar jam 6 petang, dah nak dekat sampai exit Kota Damansara, tiba-tiba kereta rasa bergegar agak kuat. 
Dalam fikiran saya dan DH, macam ada yang tak kena dengan 'disc brake'. Cepat-cepat berhentikan kereta di tepi lebuhraya, terus DH periksa apa yang tidak kena dengan tayar kereta. 

Memang mengejutkan! Tayar belah kanan macam membengkak! (Ini mungkin terms yang kurang sesuai untuk tayar. Hahaha) dan berlubang. Huwaaaa!! Memang rasa nak nangis tengok tayar dah terkeluar daripada 'rim'. Ya ALLAH, syukur sangat-sangat sebelum tu DH hanya pandu perlahan untuk keselamatan kan? Tapi daripada rumah, DH pandu agak laju sebab tu kami memang dah 'rushing' nak sampai Klang cepat, risau tak sempat nak ambil mak mertua.

DH terus hubungi Plus untuk dapatkan bantuan Peronda Lebuhraya. Tiba-tiba DH tinggi suara waktu tu sebab operator tu tanya soalan pelik-pelik. Haish! Saya yang dengar pun berbulu je rasa. Dah la orang call dari tepi lebuhraya ni. Nak kena cakap kuat-kuat dek kerana banyak kenderaan lalu-lalang kan? Operator pula asyik tanya soalan 'Jadi, encik dari Damansara lah ya?' Ya Robbi! Padahal DH dah cakap, kami dari Rawang nak ke Klang ni.' Sabor jelah... Mana nak kawal perasan gemuruh lagi kan.. Ish ish ish..

DH cepat-cepat tukar tayar spare. Saya yang tengah gendong Aariz dengan SSC, jadi tukang monitor jalan. Risau kan, kalau-kalau ada kenderaan yang tak perasan kami berhenti di bahu jalan tu. Kenderaan semua laju-laju belaka pulak tu. Yelah, kat lebuhraya, siapa yang nak bawa perlahan macam kat jalan kampung. Hahahaha. 

Tak tahu lah kan kalau ikut KPI Peronda Lebuhraya ni sepatutnya diorang ambil masa berapa minit untuk sampai di tempat kejadian sebab lebih kurang 25minit kemudian baru diorang sampai. Di media massa pun tak ada maklumat tentang ini kan? Waktu dua orang Peronda Lebuhraya sampai, DH dah pun selamat tukar tayar spare sendiri. Comot dah tangan beliau! Huhuhu.

Tayar depan kanan yang bengkak.
Steady DH tukar tayar.
25minit kemudia baru Peronda Lebuhraya sampai. *Sigh*
Periksa angin tayar

Alhamdulillah, walaupun hanya guna tayar spare dan DH pandu agak perlahan, kami sampai di rumah mak mertua sekitar jam 7 petang. Terus ke Setia City Mall.
Waktu sampai di tempat parkir kereta, dah pun masuk waktu Maghrib. Mujurlah mak mertua saya ada bawa sedikit kurma dan air mineral. DH dan mak mertua berbuka puasa dulu dalam kereta. Kemudian baru lah kami makan di Delicious. Tak dapat nak snap gambar kat Delicious sebab saya tertinggal handphone dalam kereta. Kalau tidak, boleh upload gambar kami di Delicious pulak kan. Hehehe.

Walau apa pun yang terjadi, semuanya datang bersama hikmah. :) Jadi, kami bersyukur kerana keselamatan kami masih dipelihara ALLAH. Alhamdulillah.


 

Nadia Bakar© - Perfume Original Branded Copyright © 2013